Tuesday, August 24, 2010

MEDIA BUDAYA DAN MASYARAKAT

MAKSUD MEDIA BUDAYA DAN MASYARAKAT

MEDIA=) Media berasal dari perkataan latin yang bermaksud medius yang hakikinya bermaksud tengah, perantara atau pengantar. Perkataan media juga sesetengah pendapat mengatakan adalah dari istilah yang dijamakkan dari perkataan medium. Istilah MEDIA MASSA wujud sekitar tahun 1920-an yang digunakan khusus untuk mencapai masyarakat yang sangat luas.Media massa boleh dikategorikan kepada media tradisional dan media moden.
BUDAYA=) Budaya atau kebudayaan berasal dari bahasa sanskrit iaitu buddhayah  yang merupakan jamak dari buddhi(akal@budi). Dalam bahasa inggeris,budaya disebut culture yang berasal dari kata latin colere(mengolah @ mengerjakan). Budaya adalah satu cara hidup yang berkembang yang dimiliki bersama oleh sebuah kelompok orang dan diwariskan dari satu generasi ke genarasi yang lain. Ia merangkumi skop yang luas sama ada agama, politik, adat, bahasa dan sebagainya.

MASYARAKAT=) Menurut paul b. horton & c. hunt masyarakat merupakan kumpulan manusia yang relatif mandiri, hidup bersama dalam waktu yang cukup lama , tinggal di wilayah tertentu, mempunyai kebudayaan serta melakukan sebahagian kegiatan di dalam kelompok atau kumpulan manusia tersebut. Selo sumardjan mendefinisikan masyarakat itu sebagai orang-orang yang hidup bersama dan menghasilkan kebudayaan. Masyarakat merupakan satu satuan sosial atau kesatuan sosial, sistem sosial atau kesatuan hidup manusia. Istilah inggerisnya society sedangkan arabnya syakara yang bermaksud ikut serta saling bergaul dan berinteraksi.

No comments:

Post a Comment